11 مه 2023 - در مطالعه ی اخیر منتشر شده در مجله آنتی اکسیدان ها، محققان اثرات نان غنی شده با رسوراترول را بر روی یک مدل حیوانی دیابت بررسی کردند.

زمینه

استفاده از رژیم غذایی یک رویکرد غیردارویی بسیار موثر برای پیشگیری و مدیریت بیماری های قلبی عروقی (CVDs) است. ترانس رسوراترول (RSV)، یک ترکیب طبیعی موجود در انگورVinis vinifera، بادام زمینی و نوشیدنی تهیه شده از انگور است. حداکثر میزان مجاز مصرف ترانس رسوراترول 150 میلی گرمدر روز است.

مشخص شده است که RSV دارای فعالیت های زیستی مختلفی مانند کاهش پراکسیداسیون لیپیدی، اتساع عروق، تجمع پلاکتی و فشار خون است. مطالعات نشان داده اند که رسوراترول بر افراد مبتلا به دیابت تأثیر مثبت داشته است، از جمله بهبود سطح کلسترول و تری گلیسیرید (TG)، تنظیم سطح گلوکز و محافظت از سلول های بتا جزایر.

در مورد این مطالعه

در مطالعه ی حاضر، محققان تاثیر نان غنی شده با RSV را بر پیشگیری از کاردیومیوپاتی زودهنگام در دیابت نوع 2 ارزیابی کردند.

یک گروه از 48 موش صحرایی نر سه هفته ای Sprague Dawley خریداری شد. حیوانات به چهار گروه تقسیم شدند: دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش.

این مطالعه شامل تغذیه حیوانات کنترل با نان ساده (CB) و نان حاوی 10 میلی گرم بر کیلوگرم در روزرسوراترول(CBR)  بود، از سوی دیگر به موشهای تغذیه شده با فروکتوز و استرپتوزوتوسین(fructose/STZ) در گروه آزمایش، نیز نان ساده (DB) و نان غنی شده با 10 میلی گرم بر کیلوگرم رسوراترول(DBR) داده شد.

آزمایش با یک دوره ی یک هفته ای سازگاری آغاز شد که طی آن موشها یک رژیم غذایی استاندارد و آب ساده مصرف کردند. این مطالعه شامل جایگزینی آب آشامیدنی برای گروه‌های DB و DBR با آب حاوی فروکتوز 10 درصد به مدت 14 روز، به منظور کاهش حساسیت به انسولین بود.

به دنبال آن تزریق داخل صفاقی استرپتوزوتوسین انجام شد تا موشها دیابتی شوند. گروه های کنترل CB و CBR به جای محلول استرپتوزوتوسین، تزریق آب ساده و حامل را دریافت کردند. در هفته چهارم آزمایش، به گروه‌های CB و DB یک رژیم غذایی استاندارد داده شد که شامل نان ساده بود.

در همین حال، گروه های CBR و DBR با یک رژیم غذایی استاندارد که حاوی نان غنی شده با RSV بود، تغذیه شدند.

نمونه خون از وریدهای دم موش ها برای اندازه گیری سطح گلوکز آنها گرفته شد. اندازه گیری ها در دو نقطه زمانی مختلف، دو ساعت و 12 ساعت بعد از غذا ثبت شد. اولین نقطه زمانی در هفته چهارم آزمایش، یک هفته پس از تزریقاسترپتوزوتوسین بود.دومین نقطه زمانی در هفته ی ششم، دو هفته پس از معرفی رژیم غذایی استاندارد با نان بود. این آزمایش شامل نظارت بر وزن بدن، غذا و آب مصرفی در هر قفس بود.

نتایج

یک مورد مرگ و میر در گروه فروکتوز/ استرپتوزوتوسین گزارش شد که شامل یک حیوان تغذیه شده با نان ساده بود. در هیچ گروه دیگری مرگ و میر رخ نداد.

حیوانات تحت درمان با فروکتوز/استرپتوزوتوسین، افزایش قابل توجهی در مصرف آب و غذا نشان دادند، با افزایش مصرف آب تا هشت برابر و مصرف غذا تا یک برابر، و افزایش از هفته سوم شروع شد. حیوانات دفع ادرار بالایی از خود نشان دادند که می‌تواند به شروع دیابت در موش‌های فروکتوز/ استرپتوزوتوسین مربوط باشد.

کاهش 23 درصدی وزن بدن در حیوانات فروکتوز/استرپتوزوتوسین،مشاهده شد. این مطالعه نشان داد که توده ی گاستروکنمیوس[1] در هر دو گروه DB و DBR به طور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل بود و به ترتیب با 40% و 30% کاهش داشت.

علاوه براین، موش‌های فروکتوز/استرپتوزوتوسین، هیچ گونه اختلال رشدی را تجربه نکردند، زیرا هیچ تغییری در طول درشت نی آنها مشاهده نشد. با این حال، آنها افزایش وزن محدودی داشتند که در نسبت وزن بدن به طول استخوان درشت نی پا منعکس شد. این نسبت زمانی که موش ها با رژیم غذایی نان غنی شده با RSV تغذیه شدند به طور قابل توجهی افزایش یافت. در حیوانات فروکتوز/استرپتوزوتوسین،وزن قلب و نسبت وزن قلب به طول درشت نی به طور قابل توجهی پایین‌تر بود.

سطح گلوکز(Glc) خون در موش‌های فروکتوز/استرپتوزوتوسین،در هفته‌های چهارم و ششم آزمایش برای تایید ایجاد هایپرگلایسمی در شرایط ناشتا و تغذیه کنترل شد. سطوح Glc ناشتا بین 200 تا 250 میلی گرم در دسی لیتر نشان دهنده پیش دیابت در موش ها است، در حالی که سطوح مساوی یا بیشتر از 250 میلی گرم در دسی لیتر نشان دهنده دیابت است.

در طول هفته های چهارم و ششم، سطح گلایسمی موش های فروکتوز/استرپتوزوتوسین، بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتر بود، در حالی که سطح گلایسمی در گروه های کنترل حدود 141 میلی گرم در دسی لیتر حفظ شد. سطح Glc ناشتا در گروه‌های فروکتوز/استرپتوزوتوسین، زیر 200 میلی‌گرم بر میلی‌لیتر در هفته ششم حفظ شد.

این مطالعه نشان داد که سطوح Glc در موش‌های تغذیه شده با فروکتوز/استرپتوزوتوسین، دو برابر موش‌هایی بود که با نان حاوی RSV تغذیه می‌شدند، که نشان‌دهنده افزایش قند خون ناشتا در پایان آزمایش بود. غلظت گلوکز در گردش در موش‌های فروکتوز/استرپتوزوتوسین، تغییرپذیری بالایی را نشان داد که نشان‌دهنده نوسانات حاد گلوکز در مراحل اولیه دیابت یا دیس گلایسمی است.

سطوح سرمی TG در تمام حیوانات در همه ی گروه‌ها مشابه بود و تغییرات معنی‌داری وجود نداشت.

نتیجه

یافته های این مطالعه نشان داد که یک نان کاربردی حاوی RSV می تواند از تغییرات اولیه سیستمیک و قلبی مرتبط با دیابت نوع 2 در یک مدل پیش بالینی جلوگیری کند.

این مطالعه نشان داد که تغذیه ی موش‌های صحراییSprague Dawley  در گروه آزمایش که با نان غنی‌شده با RSV تغذیه شده بودند منجربه بهبود قابل توجهی در بهزیستی آنها شد، به ویژه در کاهش وزن بدن و پلی دیپسی(تشنگی بیش از حد). مشخص شده است که RSV تأثیرات پیشگیرانه ای بر مشکلات قلبی دارد، به ویژه در برابر ایجاد فیبروز و ریمدلینگ ناسازگار قلب.

محققان معتقدند که نان RSV می تواند یک مداخله غذایی مفید برای مدیریت دیابت نوع 2 در مراحل اولیه و عوارض مرتبط با آن باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230511/Evaluating-the-effect-of-resveratrol-enriched-bread-in-preventing-early-type-2-diabetes-cardiomyopathy-in-vivo.aspx

 



[1]عضله بسیار قوی در زیر پوست پشت ساق